tisdag 7 maj 2013

Princessbakelser i miniformat

Är man en liten kille och fyller år så måste man ju få tårta, även om pappan i familjen är på jobbresa och det inte blir ett vanligt födelsedagsfirande. Men eftersom en stor tårta kändes lite i största laget att fixa till bara ett par personer så blev jag sugen på att göra mini-tårtor. 

Kvällen innan festligheterna delade jag vaniljcupcakes (recept nedan) och fyllde med vaniljkräm och hallonsylt och lät dem därefter stå över natten. På dagen D spacklades de små bakelserna med grädde och så lade jag på marsipan. Tadaa! 

Fast så enkelt som det låter var det ju inte riktigt (vilket man också ser på bilderna), men eftersom det var första gången som jag arbetade med marsipan över huvud taget så är jag ändå nöjd. Jag tyckte jag började få in snitsen när det var dags att göra den femte och sista lilla princessbakelsen. Nästa gång ska jag satsa på att ha lite mer tid när jag ska lägga på marsipanen och få den riktigt slät även i nerekanten :-)



Vaniljcupcakes 

4 dl vetemjöl
3 dl socker
2 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 g smör (rumstempererat)
2 dl mjölk
2 ägg
1 tsk äkta vaniljpulver (eller 2 tsk vaniljsocker)

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Häll i 1 dl mjölk och blanda smeten slät. Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver. Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat. Fyll muffinsformar till max 2/3. Grädda i ugnen 20-25 minuter (minicupcakes ca 12-15 minuter).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar