fredag 14 juni 2013

Sommartårta

Digestivebotten med karamelliserad mjölk, daimgrädde och jordgubbar. Sommarens godaste och enklaste tårta.

I förrgår kväll slängde jag ihop botten som går på 10 minuter att göra och sedan fick den stå över natten innan jag gjorde färdigt tårtan på plats på jobbet igår. Lite smaskigt fika måste man ju få ha när semestern väntar runt hörnet.



Receptet hittade jag på Jennys Matblogg. Jag har dock modifierat detta något då jag använde karamelliserad mjölk i stället för sötad kondenserad mjölk. Och nästa gång ska jag nog använda en något mindre form för att få en bättre höjd på digestivebotten. 

Sommartårta

150 gram smör
300 gram digestivkex
1 burk karamelliserad mjölk (kola)
3 dl vispgrädde
1 1/2 dubbeldaim
1 liter jordgubbar


Gör så här: 
Klä insidan av en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter, med plastfolie. Smält smöret. Mixa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och mixa lite till. Tryck ut blandningen på botten av formen. Ställ i kylen 1 timme. 
Rensa och dela jordgubbarna.
Finhacka daimen.
Vispa grädden fast och blanda med 2/3 av daimkrosset. 
Lossa kanten från botten. Lyft upp den, dra försiktigt bort plasten och lägg botten på ett fat. 
Bred på kolakrämen. 
Spritsa eller bred ut daimgrädden över. 
Ställ kallt fram till servering.
Vid servering: Tippa med jordgubbar och resterande daimkross.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar