onsdag 25 september 2013

Äppel- och kanelmuffins

Äppelsäsong. Våra tre äppelträd bar i år frukt i form av ett (1) äpple. Ett! Det hann dessutom ramla ner från trädet innan jag hann plocka det. Vad hände liksom?

Som tur är finns fina vänner som har delat med sig av sina äpplen och av dessa bakade jag bland annat supersmarriga äppel- och kanelmuffins.

Det blev mitt jobb som fick äran att smaka dessa och jag hade då toppat dem med vaniljvisp i form av en rosspritsning. Det var en vild chansning då vaniljvispen inte håller sig fast någon längre stund (trots ihärdigt vispande), så det är inget jag rekommenderar om man behöver låta muffinsen stå över dagen.


Äppel- och kanelmuffins
(15 stora muffins)

Muffinssmet
125 gram smör
2 dl socker
2 ägg
1,5 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl  mjölk

Fyllning
3 st äpplen
1 msk smör (till stekning)
2 msk strösocker
2 tsk malen kanel

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Vispa smör och socker poröst.
3. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning.
4. Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl i en bunke. Rör ner det i smeten omväxlande med mjölken.
5. Skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna.
6. Blanda äpplena med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet.
7. Grädda i ca 15-20 minuter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar