måndag 5 maj 2014

Toscagömmor i mormors gamla formar

Jag har varit så sugen på att prova min mormors gamla aluminiumformar som jag fick i julklapp och funderade länge på vilken typ av kaka jag skulle göra i dem. Efter noggrannt övervägande så fick det bli toscagömmor. Jag var lite rädd för att kakan skulle fastna i botten och inte gå att få ut, men efter att ha smörat och mjölat formarna så gick det kanon. Det var bara att vända på formen, knacka till lite med en sked och sedan "ramlade" de ur. Vill man slippa pysslet med att smöra och mjöla så går det lika bra att använda engångsformar i aluminium. 

Toscagömmor är en småkaka som kan verka lite tråkiga men de uppskattas verkligen av både liten och stor. Jag har bakat dem ett par gånger till kalas eller andra festligheter och det har blivit en hit varje gång.

Tycker du att det är kul att följa mig och min kreativa sida så gör du det bäst på Bloglovin eller på Instagram där jag heter madebyhelle :-)



Toscagömmor
Deg
150 gram rumsvarmt smör
3,5 dl mjöl
0,5 dl socker
1 äggula

Toscasmet
75 gram smör
1 dl socker
1 tsk mjöl
2 msk vispgrädde
150 gram mandelspån

Gör så här: 
1. Blanda alla ingredienser till degen och arbeta till en slät deg.
2. Dela degen i 16 bitar
3. Rulla till en boll och tryck ut i formen
4. Blanda alla ingredienser till toscan i en kastrull.
5. Koka upp under omrörning och låt koka i 2 minuter under fortsatt omrörning.
6. Fyll formarna med toscasmeten.
7. Grädda i 175 grader i 15-20 minuter.

2 kommentarer: