måndag 19 maj 2014

One bowl chocolate cupcake med whipped cream cheese frosting och smörkolasås

Alltså, dessa kan vara bland det godaste jag ätit i cupcakesväg. När jag först såg receptet hos Made by mary så åkte det direkt in i min pinterest-mapp. Ni har väl pinterest? Världens bästa uppfinning. Alla tips och trix sparade på ett och samma ställe. Enklare blir det inte. Så här ser min pinterest ut, till exempel.

Jag valde att göra ett recept på one bowl chocolate cupcakes som jag har sedan tidigare men smörkolasåsen och frostingen kommer från Made by mary. Cupcaksen är de mest saftigaste jag har smakat i chokladväg tror jag. Chokladcupcakes tycker jag annars ibland har en tendens till att bli lite torra, men dessa blir riktigt saftiga. Receptet till frostingen innehåller havssalt men jag valde att utesluta detta där och valde i stället att strö lite havssalt över smörkolasåsen för att få den där riktiga blandningen mellan sött och salt. Spritsat har jag gjort med Atecos tyll 849.


Jag påminner er som går i funderingar kring present till förskolepedagoger och lärare att jag har ett par fina tavlor som brukar bli omtyckta presenter. Kika här och här för att se ett axplock.

Glöm inte heller att hänga med  Facebook, Instagram (madebyhelle) eller Bloglovin.


Och framför allt. B A K A dessa och mumsa gott!





One bowl chocolate cupcake med whipped cream cheese frosting och smörkolasås
(ca 20 stycken)

Cupcakes
1,5 dl kakao
3,5 dl mjöl
3,5 dl socker
1,5 tsk bikarbonat
0,75 tsk bakpulver
0,75 tsk salt
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1,5 dl vatten
1,5 dl mjölk
3 msk rapsolja

Smörkolafyllning
1,75 dl socker
2,25 dl grädde
25 gram smör

Cream cheese frosting
300 gram Philadelphiaost
2 dl florsocker
1 tsk vaniljpulver
1 knivsudd bakpulver
3 dl vispgrädde
1 tsk havssalt

Gör så här: 
Cupcakes
1. Sikta ner alla torra ingredienser i en skål och häll därefter i vatten, mjölk, ägg och rapsolja.
2. Vispa samman för hand i ett par minuter tills smeten är slät och klumpfri.
3. Fyll formarna till drygt hälften och grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 15-20 minuter.
4. Låt svalna på galler

Smörkolafyllning
1. Mät upp socker i en medelstor tjockbottnad kastrull och värm på mycket låg värme tills sockret börjar smälta i kanterna och bli ljusbrunt, och först då rör du om i sockret. Låt sockret smälta tills det har ungefär samma utseende som mörkare bärnsten. Vispa ner grädden lite i taget och höj sedan plattan till medel. Få inte panik (det fick jag ;-)) om smörkolasåsen stelnar och blir klumpig, fortsätt bara värma och röra tills dess att klumparna löst upp sig och kolan har börjat koka.
2. Låt koka i ca 7 minuter. Hur länge kolan ska koka beror på hur lös du vill ha kolasåsen. Gör gärna kulprovet, kolan ska bli fast men ändå kladdig så att den går att klicka ut ovanpå frostingen. Dra kastrullen från plattan och rör eventuellt ner havssaltet.
3. Låt kolan svalna i rumstemperatur.

Whipped cream cheese frosting
1. Vispa philadelphiaost, florsocker och vaniljpulver.
2. Vispa grädden fast tillsammans med bakpulvret.
3. Vänd samman philadelphiaosten med grädden.
4. Spritsa frostingen med valfri tyll.
5. Klicka ut en teskedsstor klick med smörkola ovanpå frostingen och avsluta eventuellt med några flingor havssalt.

Recepten på smörkolasås och cream cheese frosting kommer från Made by Mary.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar