tisdag 13 maj 2014

Päronbiskvier med mintchoklad

Dessa biskvier är mina absoluta favoriter. De är försvinnande goda! Päron och mintchoklad på en seg botten av mandelmassa. Minibiskvier som får plats i munnen utan att behöva delas. Mmmmm.

Päronbiskvierna är gjorda i miniformat. Med hjälp av en rund tyll spritsade jag ut små bottnar. Det är det lättaste sättet att få samma storlek och form på bottnarna. Ett tips är att grädda bottnarna på dubbla bakplåtspapper så bränns de inte lika lätt i botten. De blir mycket godare så ;-)

Till fyllningen får man justera mängden päronessäns efter önskemål. Jag gillar att det är en ganska stark smak av päron så jag tar ofta lite mer essäns en vad receptet säger. Jag har valt att blanda mintchoklad och mjölkchoklad (från Marabou) till garnering. Min upplevelse är att om man bara använder mintchoklad så är det svårare att få chokladen att täcka fyllningen. Och det blir ändå ingen skillnad på smaken.

Dessa munsbitar kan man njuta likaväl som egen kaka till kaffet som på ett stort dessertbord. Svårigheten är bara att man inte klarar av att bara ta en.
________


För fler roliga recept följ mig på BloglovinDu hittar mig också på instagram (madebyhelle)
eller på min sida på Facebook .




Päronbiskvier med mintchoklad
(ca 20 st)

Botten: 
200 gram mandelmassa
0,5 dl socker
1 äggvita

Fyllning:
100 gram rumsvarmt smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 ägggula
1-2 tsk päronessens
grön pastafärg

Garnering:
100 gram marabou mintchoklad
50 gram odense mjölkchoklad

Gör så här: 
Botten
Riv mandelmassan.
Blanda ihop med socker och äggvita.
Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. (Jag använde sprits med rund tyll för att få jämna bottnar)
Grädda i 175 grader, ca 20 minuter tills bottnarna fått en fin färg.

Fyllning
Vispa ihop rumsvarmt smör med övriga ingredienser till en slät kräm. Smaka av fyllningen och justera mängden päronessäns efter önskemål.
Bred fyllningen lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna.
Ställ i kyl eller frys minst en timme.

Smält mjölk- och mintchoklad tillsammans.
Doppa biskvierna i chokladen, vrid dom lite så att överflödig choklad rinner av.

Förvara i kyl eller frys (tas då fram ca 20 min före servering).

NJUT!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar