torsdag 15 maj 2014

Ugglekakor

Temat på sonens 6-årskalas var som jag tidigare nämnt ugglor och vi bakade därför, förutom uggletårtan, lite ugglekakor. Det är en helt vanlig smördeg med vaniljsmak som jag har dekorerat med neverstop och mandel. En gaffel har fått lämna avtryck som klor. Det bästa med degen är att den håller formen i ugnen, kakorna är lika stora när man tar ut dem från ugnen som när man stoppade in dem. De är bara lite brunare.



Ugglekakor
(vaniljkakor)
0,75 dl socker
0,75 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
1 ägg
100 gram rumsvarmt smör

Gör så här: 
1. Blanda allt till en deg som håller ihop
2. Låt degen vila i kylen inslagen i plastfolie minst en timme
3. Ta en bit i taget och kavla ut (mellan två ark med plastfolie) till en ca 4-5 mm tjock platta.
4. Stansa ut cirklar
5. Gör små bollar av degen som du använder som ögon tillsammans med neverstop.
6. Använd en mandel som näbb
7. Lägg på bakplåtspapper på plåt
8. Grädda i 170 grader ca 8-10 minuter.

3 kommentarer:

  1. Jättefina, de ska jag pröva ... Hur många kakor får man ut av detta recept/en sats?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :-)
      Du får ca 30-40 st om jag inte minns helt fel. Jag gjorde ett gäng ugglor ca 25 st och resten av degen stansade jag ut till kakor i andra former och det blev nog i a f 10-15 st.
      Lycka till!

      Radera