måndag 12 maj 2014

Uggletårta

Lillebror har fyllt 6 år och med det har vi såklart firat. Temat på inbjudningskorten till sonens barnkalas var ugglor så självklart skulle tårtan skulle vara i samma tema. Det fick helt enkelt bli en uggletårta.

Tårtan är gjord på ljusa bottnar (lika delar) och är fylld med glasscreme och hallonsylt. Den är spacklad med grädde och täckt med blå marsipan. Även näbb, klor och ögon är gjorda i Örebro bageriers marsipan. En tårta med enkla fyllningar men ack så uppskattad bland 6-åringarna på kalaset.

För att få tårtan lite saftigare så delade jag botten i fyra delar och la glasscremen längst ner och sedan hallonsylt i de två översta lagren.

Ugglan gjorde jag med hjälp av tre olika storlekar på runda utstickare, den mellersta använde jag till "kroppen" och det mörka på ögona. Den stora och den lilla enbart till ögona. Näbb och klor har jag gjort på frihand. Näbben sitter fast med en tandpetare.


För fler roliga recept följ mig på BloglovinDu hittar mig också på instagram (madebyhelle)
eller på min sida på Facebook .





Uggletårta
(2o cm i diameter)

Tårtbotten - lika delar
Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg
Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg
Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg
Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg

När man bakar en tårtbotten med lika delar så utgår man alltid från äggen och använder sig inte av varken dl, msk el tsk.

Gör så här: 
1. Knäck äggen i ett glas.
2. Ta fram två lika stora glas och häll i socker i det ena till samma nivå som äggen är.
3. I det andra glaset häller man i 2/3 vetemjöl och 1/3 potatismjöl till samma nivå som ägget är (vill man ha chokladbotten byts 1/3 vetemjöl ut mot kakao).
4. Blanda bakpulver i mjölet enligt följande:

2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver

5. Blanda ägg och socker i en bunke och vispa med elvisp tills det blir mycket pösigt, ca 5-10 minuter.
6. Blanda ner mjölblandningen, vispa ej utan vänd ner försiktigt.
7. Häll smeten i en smord och bröad form.
8. Grädda på 175 grader på nedersta steget i ugnen enligt följande:

2 ägg - ca 20 minuter
3-4 ägg - ca 25-30 minuter
5-6 ägg - ca 35-40 minuter

9. Öppna inte ugnsluckan förrän de första 20 minuterna gått, då kan botten sjunka ihop.
10. Bottnen är klar när du känt med en sticka i mitten av formen och den är torr.

Glasscreme

2-3 dl grädde
2-3 dl vaniljkräm (exempelvis marsankräm gjord på pulver)

Gör så här: 
Gör i ordning vaniljkrämen och ställ i kylskåpet. Vispa grädden och rör sedan ner vaniljkrämen i grädden. Blir den inte tillräckligt fast så vispa lite till, annars är den klar.
Önos hallonsylt



För fler roliga recept följ made by Helle på Bloglovin.
Du hittar mig också på instagram (madebyhelle)
eller på min sida på Facebook 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar