onsdag 18 juni 2014

Blåbärsbiskvier med vit choklad

På jobbets sommarfest förra veckan var jag tillsammans med ett par kollegor ansvarig för att fixa lite gott till efterrätt. Jag tog bland annat med mig blåbärsbiskvier som jag doppat i vit choklad. Biskvierna fick flera positiva tillrop, vilket såklart är väldigt roligt. 

Det absolut viktigaste när man ska göra biskvierna är att samtliga ingredienser till smörkrämen är lika varma. Jag får lite motvilligt erkänna att smörkrämen skar sig för mig den första gången jag gjorde den. Blåbären var inte tillräckligt varma och det blev ingen vacker smet av det hela. Men man lär av sina misstag. 

Syrligt möter sött i en perfekt blandning. Och blåbärsbiskvierna är en riktigt frisk fläkt nu till sommaren. Väl värda den lilla extra tid det tar att pyssla med smörkräm och choklad.





Blåbärsbiskvier med vit choklad
Botten
200 gram mandelmassa
0,5 dl socker
1 äggvita


Gör så här:
1. Riv mandelmassan.
2. Blanda ihop med socker och äggvita.
3. Klicka ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. (Jag använde sprits med rund tyll för att få jämna bottnar)
4, Grädda i 175 grader, ca 20 minuter tills det fått en fin färg.


Smörkräm
200 gram rumstempererat smör
1,5 dl florsocker
3 tsk vaniljsocker
3 äggulor, rumstempererade
2 dl tinade blåbär, ej avrunna

Gör så här: 
Alla ingredienser måste vara rumsvarma och ska röras ihop för hand, även blåbären. Annars riskerar smörkrämen att skära sig.
1. Blanda smör, florsocker och vaniljsocker.
2. Rör i äggulorna, en i taget
3. Blanda försiktigt i de tinade blåbären, lite i taget.
4. Rör till en jämn smet (vilket kan ta en stund).
5. Klicka ut smörkrämen på bottnarna med hjälp av en sked.

Garnering
200 gram vit choklad (Odense)
ca 0,5-1 tsk olja

Gör så här: 
1. Smält chokladen över vattenbad
2. Blanda i oljan (för att få chokladen något mer lättflytande)
3. Doppa biskvierna försiktigt
4. Låt stelna i kylskåp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar