tisdag 11 november 2014

Strassburgare med vaniljsmak

Så spröda och goda. En liten munsbit som man gärna tar två av.

Degen blir ganska stor så det går fint att dela den i två och göra olika smaker av kakan. Det gjorde jag, jag ska visa er de andra inom kort.

Tips! Vispa degen länge så att den blir tillräckligt mjuk så det går att spritsa ut kakorna. Jag bakade när vi var på landet och hade tyvärr bara fått med mig en stängd tyll vilket inte gick speciellt strålande. Till slut blev det ändå kakor men jag skulle rekommendera en öppen tyll.



Strassburgare

200 gram rumsvarmt smör
75 gram florsocker
250 gram vetemjöl
4 tsk vaniljsocker

Gör så här: 
1. Klä en plåt med bakplåtspapper
2. Vispa smör och florsocker poröst
3. Tillsätt vetemjöl och fortsätt vispa tills du har fått en krämig och spritsbar deg.
4. Tillsätt vaniljsocker (vill du göra två smaker delar du degen och tillsätter hälften av fyllningen).
6. Spritsa ut kakorna på plåten (det är lämpligt med en stor öppen stjärntyll).
7. Fyll eller garnera kakorna om du önskar.
8. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 10 minuter i 200 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar