onsdag 7 januari 2015

Kladdkaka Rocky Road

Nyårsefterrätten blev två riktigt sockriga bomber - kladdkaka rocky road till de vuxna och chokladbollstårta till barnen. Jag kan rekommendera båda. Mums så gott!

Men idag får ni receptet till rocky road-kladdkakan. Receptet kommer ursprungligen från tidningen Hembakat, men jag har bytt ut nötterna och tillredde den på lite annat sätt när jag blandade ingredienserna. Dock tror jag tror egentligen inte de gör så stor skillnad, utan jag bakade den på samma sätt som jag bakar min vanliga kladdkaka. Till kakan serverade jag grädde.



Kladdkaka rocky road
150 gram smör
3 dl strösocker
3 ägg
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
2 tsk vaniljsocker

1 dl mini marshmallows
ca 18 st dumlekola, delad i bitar
3/4 dl jordnötter

Gör så här: 
1. Smörj och bröa en form (22-24 cm i diameter) med löstagbar kant.
2. Smält smöret i en kastrull.
3. Blanda socker, ägg, kakao, vetemjöl, salt och vaniljsocker i en bunke.
4. Tillsätt det smälta smöret och rör ihop med en slev.
5. Rör ner dumlekola och minimarshmallows.
6. Fyll den bröade formen och strö över jordnötterna.
7. Grädda i 180 grader i ca 25-30 minuter mitt i ugnen.
8. Garnera med florsocker när kakan kallnat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar